بومی سازی صنعت در دانشگاه


بومی سازی صنعت در دانشگاه 

کنسرسیوم " بومی سازی صنعت در دانشگاه" مرکب از سه شرکت، گروه مهندسی آرتین انرژی ویرا، پیشرو فناوران برق و ابزار دقیق پارس و اندیشه سازان کاوشگر داریس مستقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی مشهد، با بهره گیری از تیم تخصصی و  علمی متشکل از اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری و افراد با سابقه در ارتباط با صنعت، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نموده است. این کنسرسیوم بر آن است تا از طریق هم افزایی علمی و فنی، به صورت تیمی تحلیل مسائل مختل مطرح شده در صنعت را به عهده گرفته تا با ارائه راهکارهای علمی و عملی با استفاده از تجربیات افراد زیر مجموعه کنسرسیوم به رفع مشکلات و بهبود شرایط فنی در صنعت اقدام نماید.

شرح خدمات این کنسرسیوم شامل(اما نه محدود به) موارد زیر است:

  • طراحی، ساخت و بومی­ سازی تجهیزات الکتریکی صنعتی

امروزه به دلیل افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت تجهیزات الکتریکی وارداتی در کنار وجود تحریم­ها و عدم دسترسی به محصولات شرکت­های معتبر خارجی و همین طور عدم وجود خدمات پس از فروش قابل اعتماد، ضرورت بومی سازی تجهیزات توسط شرکت­های دانش­بنیان بیش­ از پیش احساس می­شود. با این توضیحات امکان طراحی و ساخت انواع ترموکوپل­ها، ترانسمیترها، کارت های الکترونیکی Control Valve، مبدل­های االکترونیک قدرت توان پایین، انواع بوردهای کنترلی و همین طور طراحی و ساخت سنسورهای نوری، مغناطیسی، دما، رطوبت و فلومترها که از جمله تجهیزات پر کاربرد هستند توسط تیم فنی کنسرسیوم " بومی سازی صنعت در دانشگاه" فراهم شده است.

  • اصلاح ضریب و کیفیت توان

وجود بارهای القایی در صنایع باعث مصرف توان راکتیو می گردد. این توان منجر به اشغال ظرفیت خط و پرداخت بهای اضافی بابت توان غیر مفید می شود. با تامین توان راکتیو مورد  نیاز در محل می­توان از پرداخت هزینه­های برق مصرفی اضافی و همچنین آسیب دیدن تجهیزات الکتریکی جلوگیری نمود. علاوه بر اصلاح ضریب توان، پایش پارمترهای شبکه و حذف اعوجاج­های هارمونیکی، جریان­های هجومی و اصلاح ساختار شبکه انرژی می­تواند به افزایش کیفیت توان، جلوگیری از فیوز­سوزی و آسیب رسیدن به تجهیزات منجر گردد.

  • مانیتورینگ و پایش مصرف و اندازه گیری پارامترهای حامل های انرژی

با فراگیر شدن روش­های مختلف پردازش اطلاعات این امکان فراهم شده­است تا با پایش لحظه­ای پارامترهای مختلف قابل اندازه گیری از جمله فشار، حجم و میزان مصرف حامل­های انرژی، گزارش رفتار سیستم و یا عیوب احتمالی به کاربر ارائه شود و همچنین در ابعاد پیشرفته تر رفتار آینده سیستم توسط الگوریتم­هایی پیش بینی و کنترل گردد. این کنسرسیوم با طراحی، توسعه و پیاده سازی سامانه بومی کنترل صنعتی IR-SCADA گام بلندی در جهت پایش و بررسی لحظه­ای این پارامترها برداشته است.

  • طراحی و راه اندازی سامانه­ های پردازش تصویر کاربردی در صنایع

در سال های اخیر با گسترش و پیشرفت الگوریتم­های پردازش تصویر در کنار بهبود کیفیت تجهیزات تصویربرداری، این امکان فراهم شده­است تا با بررسی اطلاعات تصویری موجود، کلیه مراحل صنعتی از اکتشاف تا مراحل نهایی فرآوری مورد بررسی و داده کاوی قرار گیرد و در نهایت با اتخاذ تصمیم بهینه منجر به اصلاح ساختار، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های معدن کاوی و تولید گردد.

این کنسرسیوم همچنین آمادگی دارد تا با اتکا به توان تیم تخصصی و فنی خود جهت رفع ایرادات موجود، بومی سازی و ساخت تجهیزات صنعتی اقدام نموده و همین طور با ارائه مشاوره در پیشبرد و به ثمر رساندن اهداف مجموعه های صنعتی همکاری نماید.

 

سنجش رضایتمندی